9. desember 2013

Theogenser under juletreet


Øverst på ønskelista over strikkebøker jeg bare MÅ ha i samlingen, står den store guttestrikkeboka. Så høyt står den at jeg måtte jukse litt og strikke noe fra boka lenge før julegavene i det hele tatt var i tankene. Theogenseren bare ropte på meg, og vips så var jeg i gang!


Jeg vet at også jentemammaer har strikket denne genseren til sine håpefulle, så fortvil ikke. Har du lyst, har du lov, tenker jeg! :)


Genseren strikkes med dobbelt garn og ganske store pinner = relativt kjapt prosjekt! Attpåtil er oppskriften såpass enkel å følge at også nybegynnere kan få dette til. Enkel og pen, sånt liker vi.



Stilige detaljer! Rettstrikk, rullekant og knapper på skuldrene. Egentlig to i hver side, men jeg fant ut at da ville halsen kanskje bli litt trang. 


Genseren strikkes i ett stykke og sys sammen til slutt. Spesielt fint blir det om man velger usynlig søm i siden, nederst på denne siden finnes en fin fremgangsmåte.


Nå gjenstår det bare å vente på den store dagen når en liten venn skal få åpne pakken sin, og ikke minst; håpe at jeg traff med størrelsen. Jeg målte strikkefastheten i begynnelsen, og gikk opp et halvt pinnenr. I tillegg la jeg til et par cm i lengda. Det er jeg veldig glad for - ryktene sier nemlig at den er litt liten i størrelsen.


Det strikkes litt julegaver her hos meg for tiden. I tillegg går desemberdagene relativt raskt... Jeg er vel ikke alene verken om det ene eller det andre, tenker jeg ;)

Mønster: Theogenseren fra Den store guttestrikkeboka
Garn: Drops Alpaca, 220 g
Størrelse: 2 år
Pinner: 4,5

post signature

24 kommentarer:

  1. Den må eg strikka! Kjempefin!

    SvarSlett
  2. Kjekt med plagg som både er fine og lettstrikka! Tenker denne kommer til å slå godt an.

    Fortsatt fin førjul! Jeg skal kjevle goro i dag. Klarvær og 10 minus.

    Klem

    SvarSlett
  3. Teker meg det er noen som blir glad når denne dukker opp under treet ja! :) Genseren står på strikkelisten min og rykket nettopp et hakk opp! Kose deg med juletiden :)

    SvarSlett
  4. Knakende kjekk genser:)
    Jeg har strikket noen som likner, men har ikke sett den med glattstrikkedelen øverst, det var pent og gjorde seg godt!

    SvarSlett
  5. Nydelig jevnt og flott strikka!!! Ja takk til jenter også:)

    SvarSlett
  6. Den er super smuk og enkel - den vil jeg også gerne lave til min lille pige :-)

    SvarSlett
  7. Kjempefin enkel genser! Håper den passer i størrelsen :)

    SvarSlett
  8. Knallflott genser i nydelig farge. Denne fristet veldig å prøve seg på! Løv Guttestrikkeboka, masse flott i den ja ;)

    SvarSlett
  9. Så utrolog flott den genseren ble! Den lever absolutt opp til slagordet om at det enkle ofte er det beste! Så mange fine plagg du har strikket siden sist jeg tittet innom! Og for en flott Londontur du har hatt! :)
    Ha fine adventsdager!

    SvarSlett
  10. Den genseren er bare så fin! Er på lista :)))

    SvarSlett
  11. Flott genser og veldig fin farge :)

    SvarSlett
  12. Nydelig, nydelig genser. elsker helt enkle klassiske plagg.
    Grått kombinert med treknapper er definitivt en favoritt.

    Tror ikke den boka ligger under juletreet i år, men er neimenn ikke sikker på om jeg klarer å vente til Januar med å kjøpe den.

    SvarSlett
  13. Så nydelig! Jeg har også guttestrikkeboka som julegaveønske og håper virkelig den ligger under treet på julaften.. Noe av det første jeg skal prøve meg på er denne genseren, den var rett og slett kjempefin:)

    SvarSlett
  14. Så glad jeg ble da jeg så den var i den boka - for den har jeg jo! Genseren var kjempefin!

    SvarSlett
  15. Oi, den var riktig så lekker, må ta en nærmere titt på den boka! Ha en flott torsdag hos deg!

    SvarSlett
  16. Denne genseren var kjempefin - enkel og stilig. God jul til deg og dine!

    SvarSlett
  17. Knallfin genser! Den må jeg visst føye til køen min tror jeg. Godt nytt strikkeår :)

    SvarSlett
  18. Denne strikker jeg også, snart ferdig! Takk for tips til sammensying, jeg må alltid ha noe å se etter, husker ikke stingene fra gang til gang :) Helt enig i at man må ha den store guttestrikkeboka forresten :)

    SvarSlett
  19. Kjempefin! Eg har tenkt å strikke denne, men etter å ha sett din, rykka prosjektet fleire hakk oppover på strikkelista!

    SvarSlett
  20. Fin! Hvilken farve er brukt på garnet?

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)