4. august 2013

Kortreist sjal... eller ikke!


Årets ferie er nå over og feriestrikketøyet er også tatt av pinnen. Jeg er ikke av de som har storproduksjon på sommeren, men jeg har alltid noe på pinnene, og gjerne noe enkelt som passer som skravlestrikk i sosiale sammenhenger. Årets feriestrikk ble et sjal etter oppskrift fra Strikk til Nøstebarn, som nå ligger i gaveeska og venter på en passende anledning.


Garnet kjøpte jeg i fjor sommer da vi tok turen langs Den Gyldne Omvei på Inderøya i Nord-Trøndelag. Et eldorado for gode matopplevelser i naturskjønne omgivelser! Langs ruta finner man mye kortreist, ekte og naturlig mat, og kunst og håndverk fra lokale aktører. Vi snublet innom garnutsalget på Gulburet, ut derfra kom jeg jublende over et digert 200-gramsnøste kortreist garn. Trodde jeg. Kortreist var det slett ikke, det var produsert i USA. Pytt pytt ;)


Garnet skulle egentlig bli sofapute, men jeg innså etter hvert at sofaen ville bli byttet ut lenge før det ble putestrikk. Da var det bare å endre planene og sørge for at garnet ikke endte opp som såkalt vellagret garn, men at det heller fikk være årets feriestrikketøy og få flere destinasjoner på samvittigheten på sin ferd fra leverandør til forbruker.


Garnet har litt tykkelse og er vesentlig tykkere enn garnet fra Nøstebarn, som oppskriften egentlig er beregnet på. Jeg strikket på pinne 7 og synes det ble passe luftig. Avfellingen gjorde jeg på pinne 8 for å sikre at kanten ble elastisk nok. Fornøyd med det!


Det endelige resultatet ble tettere enn oppskriften foreslår, sjalet har dermed litt tyngde. Det gjør seg fint over kalde skuldre, men funker også rundt halsen som tykt vinterskjerf. Jeg har ca 10 gram garn igjen, og funderer på om jeg skal gå for dusk i hver ende også, eller om det er nok med den på midten. Innspill mottas med takk! 

Og tusen milliarder takk for hyggelige kommentarer på regnbuekjolen. Rapport fra mottaker er at den passer, hurra! :)

Mønster: Sjal #1926 fra Strikk til Nøstebarn
Garn: Fishermen's wool fra Lion Brand Yarn, ca 190 g
Størrelse: Ca 120 cm mellom endene, og ca 60 cm fra midten og ned til spissen
Pinner: Nr 7

post signature

14 kommentarer:

  1. Sjalet ser mykt og deilig ut. Har nøstebarnboka selv, men har ikke oppdaget dette sjalet. Så jeg må nok lese den ennå grundigere. Morsomt å oppdage flotte strikkeplagg jeg ikke har sett i de bøkene jeg har.

    Jeg tror jeg hadde godt for dusk i endene også. :)

    SvarSlett
  2. Kjempe fint sjal du har laget. Herlig til høst og vinter :) Jeg synes det var fint med en dusk jeg.. :)

    SvarSlett
  3. Synes sjalet er fint med en dusk, og resten av garnet kan brukes til hekle en blomst eller noe annet som kan brukes på ei brosje som kan brukes til sjalet, eller til andre anledninger. :)

    SvarSlett
  4. Herlig sjal, kortreist eller ei :) Tror en dusk jeg også, bra ide med en blomst el.l. av resten!

    SvarSlett
  5. Sjalet var kjempefint - pent med en sånn farge som passer til det meste. Én dusk er nok - synes jeg.

    SvarSlett
  6. Lekkert sjal. Godt til kjølige kvelder.
    Klem

    SvarSlett
  7. Aha! Det er det den gyldne omvei er! Har kjørt forbi to ganger i sommer og lurt på skiltene. Da har vi jo lang vei videre, så det har ikke blitt til noe stopp.

    Dusk i kantene og, tror jeg. Deilig å få brukt det fine garnet til et fint sjal!

    SvarSlett
  8. Kjempe fint ble det :) Syntes en dusk var veldig fint :)

    SvarSlett
  9. Enkelt og fint sjal! Synes det gjorde seg med dusken, men blir kanskje litt mye med dusk på endene i tillegg?

    SvarSlett
  10. Synes det ble lekkert. Liker godt dusker og tenker det hadde blitt snaisent med dusker i kantene også!

    SvarSlett
  11. Å, for et deilig sjal!
    Jeg ville satt dusk i endene også! ;-)

    SvarSlett
  12. Sjalet ble kjempefint. Det ser så mykt og deilig ut! Jeg ville laget to dusker til endene. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  13. Nydelig sjal, deilig å ha når høsten melder seg:)

    SvarSlett
  14. Deilig sjal, og supersøt kjole i forrige innlegg! Takk for fine ord i bloggen min, det varmer!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)