1. februar 2013

Og jula varer helt til påske...


Jula er definitivt forbi, men det hindrer ikke meg i å vise frem desemberproduksjonen, selv om den ble i overkant julerelatert med disse strikkede julekulene ;) 


Jeg har lenge hatt lyst til å lage julekuler fra mønsterboka til Arne&Carlos, men adventstida er ofte hektisk nok for oss som gjerne vil gi hjemmestrikk i julegaver. I år valgte jeg en litt annen strategi; prioritere det jeg hadde lyst til å strikke til hjemmet og heller lage julegaver hvis jeg fikk tid.


Julekuler er kjapp og koselig strikk som passer fint hvis man har garnrester liggende. Og det har man vel?! Jeg brukte MiniAlpakka fra Sandnes til disse to - et ganske glatt garn, men det funket bra når jeg strikket med bambuspinner. Det er ikke store mengdene som går med, boka sier 5 gram garn per kule - jeg glemte å notere meg hvor mye alpakka som gikk med til mine, men det var altså ikke store mengdene. 


Kulene fylte jeg med ullvatt, som det ble anbefalt i oppskriften. Til jul må jeg nok supplere med flere kuler, for det var jammen kjekk pynt å ha i hus. Tror nok også jeg må gå til anskaffelse av en kvist/grein eller lignende, så pynten får henge på noe annet enn en bildelist...


Den blå kula er strikket etter mønster nr. 19 "julestjerne" og den grå er nr. 32 "hjerterom". Og for ordens skyld: kulene er pakket bort sammen med resten av advents-/julepynten, jeg henger bare litt etter i publiseringen av innlegget ;)

Mønster: Julekuler av Arne og Carlos, kule 19 og 32
Garn: Sandnes MiniAlpakka
Størrelse: Onesize
Pinner: nr. 2,5

post signature

6 kommentarer:

  1. Så fine kuler! Jeg har en halvferdig kule som aldri ble ferdig til jul, nytt år nye muligheter?

    SvarSlett
  2. Jeg ble aldri med på denne bølgen med strikkede kuler, likte de aldri helt. Men ..... disse falt i smak hos meg, både farge og mønster. I år skal hele familien treffes i julen (13 stk), ser for meg at småstrikk av denne typen passer perfekt i julepakkene. De trekkene til syltetøyglassene er og kjempefine, for ikke å snakke om den luen som hadde passet perfekt til min mor. Med andre ord - Tusen takk for alle ideene jeg fått hos deg her idag. Nå vet jeg hva jeg kan gjøre frem til jul, må med en gang lage meg en liste med link hit ellers glemmer jeg det sikkert av.
    Kommer snart på besøk igjen, hvem vet kanskje du kommer med flere gode forslag.
    Ønsker deg en riktig fin helg!
    Pernilla

    SvarSlett
  3. Det gjør da vel ingenting med julekuler i februar :) Disse var nydelige. Ikke så julete og glorete som mange andre jeg har sett. Perfekte altså :)

    Ha ei fortsatt fin helg
    Klem

    SvarSlett
  4. Kjempefine julekuler :) Jeg likte spesielt godt at de var i andre farger enn de veldig "julete" - tenker selvfølgelig på rød, eventuelt grønn.

    Vurderer selv å gå til innkjøp av julekule-boka, men har ikke helt kommet dit enda. Får se når det nærmer seg jul igjen ;)

    SvarSlett
  5. Så fine julekulene dine ble. Du har brukt til utradisjonelle julefarger, og da varer de iallfall til påske ;)) Jeg har strikket en del av disse kulene, har brukt rødt/hvitt og rødt/sølv og hvitt/sølv. Jeg synes de er supersøte. Enkle å strikke, men akk for en jobb å montere. De skal jo blir runde, slette og glatte :) Brukte også ullvatt som anbefalt i boken. Blir best resultat :) Ha en fin søndagskveld :) Varm klem fra Ingrid

    SvarSlett
  6. Oi, lekre kuler! Jeg ble aldri hektet på julekulene, men nå tror jeg at jeg ombestemte meg litt.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)