8. januar 2013

Mariusmønstret ipadtrekk


Ipaden har slått an i mange hjem, og det har også Mariusmønsteret gjort. Jeg falt for det strikkede ipadtrekket i Sandnes sitt Mariushefte og dukket ned i garnlageret i håp om å finne hva-som-helst-annet som kunne erstatte Sisu, som oppskriften foreslo. For meg er Sisu knirkete, klamt og ekkelt å strikke med, så jeg ble meget glad da jeg fant ut at jeg kunne bruke mini alpakka i stedet, en fin erstatning!

I husstanden har vi ikke ipad, så det var ikke så enkelt å få målt seg til riktig størrelse underveis. Jeg strikket derfor etter oppskriften, håpte på det beste, og tok med meg strikketøyet når jeg dro på besøk til ulike ipadinfiserte husstander. (Jepp, mange av dem!) Målingen bekreftet da at trekket kom til å passe pøøørfekt i bredden, så her var det bare å kjøre på. Da jeg kom så langt at jeg skulle felle av i toppen, synes jeg resultatet ble litt "slarkete" når jeg fulgte oppskriften - selv med den heklede kanten til slutt. Mulig det har noe med garnet å gjøre, det er relativt lite elastisitet i alpakkagarn.



Prosjektet ble lagt til side i påvente av gode ideer til å unngå knappen på midten, som førte til at kanten på hver side ble dratt nedover. Ikke pent, slett ikke pent, synes jeg. Jeg tok strikketøyet med på neste strikkekveld i håp om å få gode tips fra jentegjengen. Der kom forslaget om å strikke løpegang og tre en strikk inni. Det ble om ikke perfekt, så ble det i hvert fall mye bedre! Jeg ser at andre har strikket vrangbord øverst, det er nok også bedre enn knappeløsningen, vil jeg tro. 

I ettertid så jeg at jeg kunne strikket et par ekstra cm på trekket, jeg ser at det har en tendens til å dra seg nedover ipaden. Tjaja - man lærer så lenge man lever strikker, jeg får heller huske det til neste gang. Tilbakemeldingen fra mottaker var bra, så da er jeg fornøyd! Det gikk litt fort i svingene i dagene før jul, så det ble ingen bilder med ipad inni. Men i stedet ble det et bilde av trekket "hengt" opp i juletreet (riktignok før treet fikk komme inn og resten av pynten kom på), men det får duge - det var jo tross alt en julegave.

Mønster: Marius trekk til ipad fra Sandnes Tema 29
Garn: Sandnes mini alpakka, ca 60 gram totalt
Størrelse: Ca. 19x24 cm
Pinner: Rundpinne nr. 5

post signature

4 kommentarer:

  1. Kjempefint, jeg strikket meg trekk til tennbrikettene før jul, men den kunne like gjerne passet ipaden.... Derfor tror jeg restegarnet må gå til ipadtrekk. Fin fargekombinasjon ;)

    SvarSlett
  2. Fint trekk!
    Jeg holder på å hekle et trekk til ipaden jeg fikk til jul :)
    Godt nyttår btw :)
    Klem

    SvarSlett
  3. Kjempefin julegave i flotte farger☺

    Ønsker deg en fortsatt fin torsdag!

    SvarSlett
  4. Man lærer så lenge man strikker, hihi, det var dagens! Og veldig sant :)
    Så synd når ting ikke blir som man håper, men på bildene ser det virkelig lekkert ut! ;)

    Klem

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)